Valóban gond, hogy Sana nem veszi le a kendőjét?

A SKAM 4. évadában Sanát látjuk a buszon, az iskolaudvaron, buliban és otthon is, mindig hidzsábban. Van annak valami jelentősége a sorozatra nézve, hogy Sana sosem mutatja meg a haját? Reális mindez?

Sana kendője

Három vallástörténész hallgató mondja el véleményét.

Ahogy Dániában, úgy Európa-szerte is óriási viták zajlanak a kendőviseletet illetően. Sana öltözete már régóta foglalkoztatja a nézőket, miszerint a kendő használata néhányaknak a vallásszabadság kifejezése, mások szerint az elnyomás és a rossz integráció megtestesítése.

A rajongókat foglalkoztatja, hogy Sana miért nem veszi le a kendőjét otthon. Lényegtelen mindez? Vagy valamilyen jelentéssel bír a sorozat történetét illetően az, hogy rajta van a kendő otthon, vagy sem? Mit jelent ez számunkra, nézőknek?

Miért kendő?

A fejfedők nagyon sok formában voltak jelen a múltban, elterjedésüknek köznapi és hitbéli okai voltak. A parasztasszonyok gyakorlatias okokból (tűző nap, eső, szél), a keresztény apácák és az ortodox zsidó asszonyok pedig még a mai napig is viselik a kendők különféle változatait.

Sana kendője

A fátyol használata jóval messzebbre nyúlik vissza, mint az iszlám megjelenése a 600-as években Szaúd-Arábiában. Európában napjainkban a kendőviselet leginkább a muszlim nők öltözködésének a része, ami az utcakép mindennapi eleme. Az elfátyolozásnak jelentős eltéréseit látjuk attól függően, hogy a világ melyik részén, vagy országában járunk.

Szaúd-Arábiában a nők a törvény értelmében niqabban járnak, ami a szemük előtti nyílás és a kezeik kivételével mindent eltakarnak. Szomáliában dzsilbabot viselnek, ami egy olyan kendőféleség, ami a csípőig ér le, és kiválasztása sokkal inkább kulturális, mint vallási kérdés.

Nyugaton a legelterjedtebb fejfedő a hidzsáb, amit Sana is hord. Ez egy olyan hosszú anyag, ami eltakarja a hajat, vállat és mellkast, ami a Korán szerint a „nő éke”. A hidzsábnak vallási és politikai tartalma is van, de a Nyugaton élő muszlim lányok egy részénél divatként jelenik meg, amit alapos körültekintéssel választanak ki az öltözék többi darabjához illően, még a sminket is szem előtt tartva.

Ahogy sokan a divat által fejezik ki önmagukat, a hidzsáb is az identitásjegyek egyike, ugyanúgy ahogy a piercing, a ruha, a frizura vagy a hajszín. A különbség az, hogy a hidzsábnak vallási szimbóluma is van. Sok skandinávnak ez nehezen érthető, hiszen a vallás nem jelent nekik annyit a mindennapokban, és magányügynek tekintik, amivel nem kérkedünk.

De miért visel Sana hidzsábot otthon is?

Talán azért, mert Elias barátai bármikor felbukkanhatnak, ami egyúttal Julie Andem részéről filmezési és kevésbé gyakorlatias fogás is lehet, amikor a színész, Iman Meskini kendőhasználata a történet veszélyeztetése nélkül találkozik a valósággal. (Annak ellenére, hogy Sanát a legintimebb helyiségbe is követjük).

Sana kendője

Ezért nincs gyakorlatilag lehetősége Sanának otthon sem megvállnia hidzsábjától, mert mindig ott a valószínűsége a vendégek felbukkanásának. Erre példa a „Ismerős törlése” jelenet, amikor Sana édesanyja hidzsábban jön haza, és amikor elkezd levetkőzni, megkérdezi, hogy Elias barátai ott vannak-e? Sana azt válaszolja, hogy ezt sosem lehet tudni. Magát a kendőt sosem nevesítik, de tudni lehet, hogy erre vonatkozik a kérdés. Nagyon finom és letisztult jelenet, amit Julie Andem így old meg Sana otthoni kendőviseletével kapcsolatban.

Szerintünk sokkal inkább divatkérdés Sana részéről, hogy mindig fekete hidzsábban van. Ez főként annak a kifejezése, hogy mennyire elzárkózó és kemény típus. A fekete hidzsáb inkább a határozottság és az erő szimbóluma.

Sana a csapat erkölcsi házőrzője/iránytűje, és a kemény tárgyaló, aki nem fut fölösleges köröket.

Sana stílusa a divatos ruhák és a hagyományos muszlim öltözet keveréke. Bomberdzsekit hord, edzőcipőben és pólóban jár, ami hipszter stílust kölcsönöz neki, és ez feloldódik a szoros vallási megjelenésben.

A fekete hidzsáb és a cool megjelenése úgy is érthető, mint egy elbeszélői fogás, ami szöges ellentéte Vildének, akinek mindig ki van engedve a haja, és nyiltan beszél, sokszor meggondolatlanul, nagyon intim részletekről is.

De mindez reális?

Európa-szerte a kendőviselet nagyon negatív megvilágítást kapott a médiában. Gyakran a kendő a nők teljes elnyomásának és a férfiak hatalmának a jele.

Sana kendője

Biztos vannak a világon olyan helyek, ahol az elfátyolozásnak politikai jelentősége van, de Európában a vitákban „túszként” jelenik meg, és sokkal inkább a mélyebben rejlő kérdésekre keres választ, mint az egyenlőség, munkanélküliség, vagy  az integráció. Éppen ezért foglalkoztathat sokakat a kérdés Sana hidzsábjával kapcsolatban, mert számukra a nagyon konzervatív és férfiak által uralt világot jelenti.

Többen inkább arra keresik a választ, hogy otthon miért nem kibontott hajjal jár Sana, hiszen a közeli családtagok körében ez megengedett.

De hát megszoktuk, hogy a tévében, filmen nem látjuk a nemi szerveket, mellbimbókat, és persze a WC-jeleneteket sem. Hiszen ezek a képek nem relevánsak a történet szempontjából, és tiszteletben tartják a színészek szégyenlősségének határait is.

Azt megszoktuk, hogy intenzív, izzadt szexjeleneteket látunk, de soha – vagyis csak nagyon ritkán – kerülnek szóba a közeli mellképek vagy a nemi szervek. Tehát miért is vitatkozunk egyáltalán Sana hajáról, ha például nem kérjük számon Even és Isak szexjeleneteiben a péniszképeket?!

Isak kontra Sana

A két évad főszereplői tekintetében a szociális média nagy különbséget tesz az előítéletek között, amit Julie Andem megpróbál lebontani. A többség könnyen elfogadja a homoszexualitást, vagy a pszichés betegségeket.

Sana kendője

A 4. évad nézői azonban a kendőkérdés megítélésében nem ilyen egyértelműek. Julie Andem választhatott volna olyan szereplőt, aki nem viseli állandóan a kendőjét, és a haját is láthatnánk az otthoni lazítása során.

De az semmit sem vesz el a film értékéből, hogy Iman Meskini kérésének megfelelően nem látjuk a haját. Sokkal inkább erőssége a filmnek, hogy a kiválasztott szereplő megerősíti azt a női elhatározást, hogy saját választása alapján használja kreációs eszköztárát.

Eléri-e a SKAM, hogy az iszlám kevésbé legyen misztifikált?

Sana minden kétséget kizáróan az a lány, aki maga dönt a vallását és az öltözködését illetően. Julie Andem azzal a céllal alkotta meg Sana karakterét, hogy odaszúrjon a muszlim, kendőt viselő nők általános megítélésének, aki csak elnyomott lehet, rosszul integrálódott, vagy csupán egyszerűen más.

Sana kendője

Amikor Sana imádkozik, egy – sokunk számára – teljesen új világba csöppenünk. Van, akiknek a vallás rituáléja és az öltözet is idegenül, misztikusan hat. Sanának köszönhetően a kulisszák mögé látunk, és egy sokkal árnyaltabb képet kapunk arról, hogy milyen fiatal muszlim lánynak lenni Skandináviában

Feloldja a rejtélyt, ahogy Sana rituálisan kezet mos imádság előtt (tudtad, hogy az orrukat is meg kell tisztítani?), és olyan appokról is tudunk most már, amik például megmutatják, merre van Mekka, vagy mikor kell imádkozni.

Bízunk benne, hogy a 4. évad éppen olyan előítélet-romboló lesz, mint a 3. volt.

Fordította: Dene Orsolya
Forrás: soundvenue.com

More Like This


Kategória


Hírek

Címkék


Facebook