Fiatal keresztények ismernek magukra Sana személyében

Aki kételkedik abban, hogy kialakulhat szoros kapcsolat a mindennapokban keresztények és muszlimok között, annak meg kell néznie a Skamot.

Skam 4. évad Sana és Noora

Joel Halldorf figyelmet fordít az iszlám és a keresztény egyház átfogó közös történelmére.

„Valóban nem fütyülnek az emberek a templomban?” – teszi fel a kérdést a Svéd Rádió tudósítója, Cecilia Uddén, miután nemrég részt vett a pápa szabadtéri miséjén, melyet egyiptomi látogatása során tartott. Ferenc pápa miséjét hangos éljenzés és örömkönnyek kísérték, és nemcsak az ország üldözött keresztényi kisebbsége részéről, a koptoktól, hanem muszlim résztvevőktől is. Számos muszlim vett részt a misén, és nem csupán szolidaritásból, hanem abbéli meggyőződésből is, hogy végső soron ugyanazt az istent szeretik.

Politikai nézőpontból az iszlám és az egyház történelme nem mindig szép, lásd az üldöztetéseket, a keresztes hadjáratokat és a vallási megkülönböztetést, elsősorban a Közel-Keleten, de más térségekben is.

Ám van ennek a témának egy másik oldala is. A hatalom folyosóin túl, a mindennapi életben a sorsok egymásba fonódnak. Keresztények és muszlimok együtt élnek, szomszédok, üzleti partnerek, barátok, és gyakran erős rokoni kapcsolatok is vannak.

Az iszlám elképzelése című könyvben (2015) Michel Philip Penn ábrázolja az iszlám és a szíriai kereszténység első találkozását a 600-as években. Természetesen voltak feszültségek, de a hit itt is létrehozott egy közösséget.

A keresztények és a muszlimok együtt imádkoztak a Keresztelő Szent János templomban Damaszkuszban. A muszlimok gyakran érdeklődtek a keresztény szent relikviák iránt, és számos hasonlót elhelyeztek a mecsetekben, hogy a keresztények ott is tudjanak imádkozni. Sok történet szól arról, hogy a muszlimok keresztény szerzeteseket kerestek fel, hogy ők tartsanak istentiszteletet számukra.

„A Szent Hegyről”

William Dalrymple újságíró átutazott a Közel-keleten az 1900-as években, és ezt A Szent Hegyről című könyvében tette közzé, bizonyítandó, hogy ez a világ még létezik.

Dalrymple találkozott egy pappal Libanonban, aki templomot működtetett, ahol egy csodálatos kép volt, ami keresztényeket és muszlimokat egyaránt vonzott.

Később megállt egy törökországi kolostornál, amitl a gyermektelen párok, keresztények és muszlimok, egyaránt felkrestek, hogy kérjék az élet csodáját.

Dalrymple a következőt akarta ábrázolni: „Ez az 1900-as évek elején történik, amikor az időtálló tolerancia utat nyitott egy új, megengedőbb iszlám hozzáállásnak. A közelmúltig megvolt a szinkretizmus. Szemtanúja voltam a végtelen érték ritkaságának.”

Sana a Skamban

Természetesen vannak teológiai különbségek a kereszténység és az iszlám között. A különbségeknek pedig gyakorlati következményei vannak arra nézve, hogyan élik meg a hitüket és hogyan alakítják azt.

Skam 4. évad Sana

Napjainkban, amikor sokan hangosan siránkoznak, hogy nem tudunk együtt élni, akkor igen fontos az, hogy lássuk a másik oldalt mindennapi közelségből.

Bárki, aki ebben kételkedik, annak néznie kellene a Skam negyedik évadát, ahol a muszlim Sana áll a középpontban. Természetesen vannak momentumok, szokások az életében, amelyek idegenek számunkra, mégis sokan vannak, keresztények egy világi társadalomban, akik képesek magukra ismerni Sana személyében.

Például, amikor imádkozni próbál, és eltereli a figyelmét az érkező üzenetek csengőhangja. Vagy amikor kételkedni kezd a hitében, miután a saját szentírásában intoleranciára utaló részeket talál.

Hány keresztény tinédzser ismer rá saját szüleire Sana anyjában, amikor az kedvesen megkérdezi Sanától, hogy mikor volt utoljára istentiszteleten. Nem beszélve arról a felismerésről, hogy mekkora kihívást jelent eligazodni a vallási meggyőződés, a baráti kapcsolatok, a különböző értékek és az élettel összefüggő döntések között.

A hit köteléket teremt keresztények és muszlimok között

A nyugati keresztények más keresztényekkel egyesülnek a keresztség által, valamint más nyugati emberekkel is a közös kulturális kötelék miatt.

Ugyanígy a hit is létrehoz egy köteléket más hívőkkel, különösen azokkal, akik osztoznak a hit megnyugtató bizonyosságában, mely szerint Isten teremtett mindent, valamint hisznek Mózes történeteiben, Ábrahámban és a prófétákban. Ez egyesíti a keresztényeket és a muszlimokat.

És végül a konklúzió: a templom és a mecset közötti távolság gyakran rövidebb, mint az út a bevásárlóközpontig.

Írta: Joel Halldorf író és egyháztörténeti docens

Forrás: Expressen.se

More Like This


Kategória


Hírek

Címkék


Facebook